top of page

Simulasi Haji oleh Haji dan Hajah Cilik Little Caliphs


Alhamdulillah...

Selesai sudah anak dara saya melakukan simulasi ibadah haji di dataran Maeps, Serdang pada hari ni. Dengan itu dapatlah gelaran tak rasmi "Hajah Cilik by Little Caliphs"..

Hari ini di seluruh negara telah berlangsung simulasi haji oleh anak-anak berumur 6 tahun dari semua cawangan tadika Little Caliphs. Untuk negeri Selangor, kali ni mereka anjurkan di Maeps, Serdang. Masa abang dia pada tahun 2016 dulu, mereka anjurkan di Stadium Panasonic, Shah Alam. Agaknya penganjur menukar tempat pada setiap tahun.

Seawal pukul 6 pagi lagi anak saya dah bangun dan minta untuk disiapkan. Katanya kena berkumpul di sekolah pukul 7 pagi. Kalau lambat, bas akan tinggalkan. Murid perempuan perlu pakai telekung, dan murid lelaki pula pakai kain ihram dari rumah. Punya excited nya dia sampai ingatkan kat saya beberapa kali juga lah pasal ni..hihihi.. Biasa lah, kita pun teruja kalau nak pergi rombongan dengan kawan-kawan kan? Macam tulah perasaan dia agaknya.

Cikgu tadika anak saya sentiasa update perkembangan anak-anak ketika di sana. Ada live video dan juga foto-foto mereka yang dikongsi di laman FB. Lihat dari raut wajah mereka pun dah tau yang mereka seronok dan teruja melakukan simulasi haji ni. Saluran TV seperti Al-Hijrah dan TV3 turut mengadakan liputan secara live selama beberapa minit.

Sememangnya bukan senang untuk pihak penganjur mengadakan program yang melibatkan anak kecil dan dalam bilangan yang ramai. Saya yakin pihak penganjur telah melakukan persiapan sebaik mungkin untuk melihat program ini berjalan lancar seperti hari ini. Tahniah buat penganjur dan semoga ada banyak lagi program keilmuan sebegini diadakan pada masa hadapan.

Harapan saya, semoga impian anak saya dan rakan-rakannya untuk menunaikan ibadah haji yang sebenar akan tercapai apabila mereka dewasa kelak. Aameen...

Nota: Saya kongsikan sedikit foto-foto sekitar program haji cilik pada hari ini.

bottom of page